duminică, 13 septembrie 2020

INGERII REVOLUTIEI 2 / O analiza aplicata a filmului



Un regizor  al carui nume merita retinut

 Fedorchenko--photo
Aleksei Fedorcenko
========================================
Chip Crane
Representation and the Real
Russian Film Symposium 2020

Angels of Revolution tematizeaza intersecția dintre utopie, artă, putere și violență. În acest film, Aleksei Fedorcenko își continuă colaborarea fructuoasă cu scriitorul Denis Osokin, precum și cu Sandor Berkesi și Artem Khabibulin, designerul din filmul său anterior, Nevestele ceresti din campia Mari. Filmul vadeste pasiunea lui Fedorcenko pentru imagini frapante, care se învecinează adesea cu suprarealismul, precum și interesul său pentru explorarea interferentelor dintre mit și istorie (filmele anterioare includ un documentar parodic despre programul spațial sovietic și o investigație etnografică a folclorului și ritualurilor grupului etnic Merya, o populație minoritară din Rusia, inventata de autor).

Reunind o serie de povestiri ale lui Osokin cu istoria revoltei din Kazym - o revoltă indreptata împotriva colectivizării, la care au luat parte membrii grupurilor etnice Khanty și Nenet din nordul Siberiei, si care a fost brutal reprimată - Angels of Revolution prezinta secvente din   viata eroinei revolutionare Polina Schneider și a echipei ei de artiști avangardisti trimisi intr-o misiune in tundra, cu scopul de a-i ajuta locuitorii din Kazym să-si dezvolte o cultură care sa fie, în cuvintele lui Stalin, „Naționala în formă, socialista în conținut”. Inca de la inceputul filmului, Fedorchenko ne asigura ca naratiunea se bazează pe evenimente istorice. Cu toate acestea, aproape imediat, el submineaza ironic această afirmație in secventa in care il întâlnim pe Comisarul Poporului pentru Afacerile Naționalităților (prima funcție guvernamentală a lui Stalin intre 1917-1923, n.n.) purtand o fustă de iarbă polineziană, în așteptarea unei revoluții mondiale care urma sa ajunga în curând în Oceania. Acest tipar continuă pe parcursul filmului, întrucât in narațiunea fantastică sunt intercalate evenimente istorice și opere reale - incluzând o serie de lucrări de referință ale avangardei sovietice: „Simfonia Sirenelor de fabrica” a lui Arsenii Avraamov, secvente din filmul lui Sergei Eisenstein Que Viva Mexico!, Primul Crematoriu de la Moscova al arh. Dmitrii Osipov - toate acestea fiind atribuite artiștilor fictivi descriși în film.

Filmul explorează un paradox aflat în centrul logicii spațiale revoluționare predominante în primii ani ai Uniunii Sovietice, pe care arhitectul avangardist Moisei Ginzburg l-a conceptualizat drept o încercare de a  face din „fiecare centru o periferie și din fiecare periferie un centru”. Visul utopic de a crea un spațiu radical non-ierarhic se bazează pe o înțelegere a spațiului ca fundamental ierarhizat: Kazym poate fi transformat într-un centru doar dacă acesta - și prin extensie locuitorii săi Khanty și Neneti - sunt periferici și, prin urmare, sunt disponibili pentru a fi exotizați, modernizați și civilizați. În timp ce, pe multe planuri, filmul permite sau chiar încurajează publicul să empatizeze cu curiozitatea orientalistă a Polinei și a echipei sale  indreptata spre credințele ancestrale ale populatiei Khanty, pe de alta parte, el destabilizează viziunea despre lume centrată pe Moscova. Publicul spectator este lăsat să se întrebe dacă Polina este vindecată de o boala mortala (sau de posesia unui spirit malefic?) prin magie, mai degrabă decât prin medicină, în timp ce subtitrarile ne permit accesul la felul in care inteleg  bastinasii Khanty o pictura suprematista reprezentand un triunghi negru (trimitere la Malevici,n.n): ca o reprezentare a unui cort, mai degrabă decât ca experiment formal radical.

Juxtapunerea artei avangardiste cu viața de zi cu zi a păstorilor de reni creează adesea sentimentul că dorința artiștilor de a transforma lumea prin acțiune estetică este fundamental absurdă,  ca, de exemplu, atunci când ni se prezinta un model al planului lui Viktor Kalmykov de a construi un oraș care să înconjoare pământul ca inelele lui Saturn (un alt proiect real de arhitectura avangardista încorporat în film). În ciuda tonului glumet cu care tratează subiectul, Fedorchenko sugerează și o legătură clară între aspirațiile avangardiste și violență. În timp ce auzim doar o lectură a planului pentru „Simfonia sirenelor de fabrica”, peisajul sonor al filmului ar putea fi descris cu exactitate ca o simfonie a armelor de foc. Această violență este comisă atât de avangardiști asupra altora, cât și de altii asupra lor. Soarta lor este adesea prefigurată atât abstract, in scenele în care artistii stau culcati în sicrie constructiviste cat și literal, in secventa arestarii și executarii artistilor Teatrului Leton de Stat din Moscova (un alt episod real, desprins din realitatea istorica a vremii).

În ciuda acestui fapt, tonul glumet al filmului Îngerii Revoluției nu ascunde atracția pe care avangarda rusa continua sa o exercite in lumea artei. In acest sens, filmul poate fi citi si ca o continuare a cautarilor artei experimentale din primele decenii ale secolului al XX-lea. Utilizarea autoreflexivă a filmului și a filmărilor face aluzie la insistența lui Meyerhold privind necesitatea dezvaluirii fictiunii cadrului teatral. Utilizarea marionetelor pentru a reprezenta suprimarea  rebeliunii din Kazym poate fi văzută ca o încercare de a transpune in plan artistic narațiuni binecunoscute despre violența sovietică, care sa permita publicului să le vada cu ochi noi. In acest sens, încorporarea și transformarea  materialului istoric operata de Fedorciuk poate fi considerată ca un fel de neo-factografie.

 Filmul se încheie cu două opere provocatoare, fragmente de realitate prezentate nealterate spectatorilor. Ultima secventa a filmului (filmată de Fedorchenko în timp ce se afla la Kazym) conține imagini ale  batrinei Ekaterina Obatina, „Prima fată nascuta in Iurga sovietică”(a cărei poveste este încorporată în film), cântând o melodie sovietică. Ultimul mesaj al  filmului apare chiar in genericul final: “Cantata pentru a douăzecea aniversare a revoluției din octombrie” a lui Serghei Prokofiev (care a fost interzisă în 1937 și pe care Fedorcenko a numit-o “ultima lucrare a avangardei sovietice”) transpune muzical cuvintele lui Karl Marx: “Filozofii nu au făcut decît să interpreteze lumea în diferite moduri; important e insa sa o schimbam”

(http://www.rusfilm.pitt.edu/angels-of-revolution/
 Chip Crane, Representation and the Real, Russian Film Symposium 2020)
=====================================================================
Originar din centrul Rusiei, Aleksei Fedorchenko a devenit cunoscut prin primul său film de lung metraj, documentarul parodic Primul on pe luna (2005). A absolvit Institutul de Stat pentru Cinematografie (VGIK) în 2000 și de atunci s-a dedicat activitatii de producator, regizor, scenarist, devenind șeful Studioului de Film Sverdlovsk. Filmele sale au obținut numeroase premii internaționale. 

Filmografia:

2002 Copiii Mormantului Alb (documentar)
2002 David (documentar)
2005 Primul om pe luna
2006 Soso (documentar)
2007 Calea ferata
2008 Ziua de baie (documentar)
2009 Vantul din Suvgei (documentar)
2010 Suflete tacute
2011 Australia (documentar)
2012 Chrono-ochiul
2012 Cealalta lume (documentar)
2012 A patra dimensiune
2012 Sotiile ceresti din Campia Mari
2014 Ingerii Revolutiei

Trad. Ion Magiru

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu